Saturday, August 13

Bonding Time: Abang dan Adik

Text: Sharifah Noorhidayah

Bismillahirrahmanirrahim

Mempunyai dua hero agak mencabar dan seronok juga. Abang Ziyad berumur  2 tahun 9 bulan. Adik Zihni 9 bulan. Mereka berdua berkongsi bulan kelahiran yang sama. Genap selang 2 tahun.

Senang hati bila tengok makin lama abang makin pandai jaga dan bermain dengan adik.
Yelah, abang dari adik kecik sibuk nak ajak adik main sama-sama.

Foto: Koleksi Sharifah Noorhidayah
(Dah pandai ajak adik naik kete kecil abang)

Kadang-kadang memang sengaja suruh abang jaga adik, nak bagi abang ada rasa tanggungjawab dan kasih pada adik. 

Foto: koleksi Sharifah Noorhidayah
(Abang ajar adik main lego)

Banyak perkara yang perlu diberi perhatian pada abang dan adik. Kalau boleh memang nak elakkan mereka dari memegang gadjet. Jadi nak tak nak redha kan je kalau rumah dah macam tongkang pecah.

Tambahan pula, sekarang pagi hingga petang saya dan adik ke butik dan abang tinggal dirumah bersama Wan. Memang bila saya balik rumah abang perlu perhatian dari saya.
Jadi sedikit demi sedikit saya cuba belajar untuk mengajar abang secara santai. 
yelah, anak lelaki ni bukan suka duduk diam dan bukak buku. Mereka suka kan aktiviti. Jadi sebagai ibu memang perlu kreatif dan kritis untuk mengajar secara santai.

Antara aktiviti yang saya lakukan untuk abang dan adik 
1) Susun lego mengikut warna.
Secara tidak langsung, anak- anak belajar mengenal warna.

2) Flash card
Terabur kan flash card dan minta anak-anak ambil mengikut apa yang diarahkan.

3) Tampal Nota ABM berbentuk poster
 A B C 123 atau apa-apa sahaja yang menjana minda anak

Saya tampal ABC, 123, Gambar kenderaan, Gambar perkakas rumah dan sebagainya
Jadi saya akan soal menyoal dan kadang-kadang minta anak tunjukkan item yang sama dengan apa yang disoal.

4) Playdoh
Yang ni saya agak berhati-hati sebab adik masih kecil. 

dan banyak lagi sebenarnya apa yang boleh kita jadikan perkara realiti sebagai bentuk pengajaran kepada anak-anak. Kena rajin bercakap dengan anak supaya merangsang minda dia supaya lebih berani bercerita dan meluahkan apa yang dirasa.
 
Ok.dah azan ni.
nanti sambung lagi. saya tak lah pakar tapi saya seorang ibu yang ingin menjadi ibu yang terbaik buat anak-anak saya.

Sekian.Terima kasih sudi membaca. 


 

No comments:

Post a Comment