Monday, August 22

Aplikasi ilmu teknik editing yang mudah dan eksklusif

Text : Sharifah Noorhidayah
Foto: Sharifah Noorhidayah

Assalamualaikum.
Hari ni seharian tak dapat nak update entri baru walaupun idea menulis meronta-ronta mahu keluar.

Hari isnin selalu dikaitkan dengan Monday Blues kan.
tapi saya hari ni alhamdulillah bersemangat nak aplikasikan ilmu editing yang baru belajar semala di kursus anjuran MDEC.

Ok..jom saya share sedikit berkenaan editing ni.
Saya sebenarnya baru tahu boleh edit dengan mudah menggunakan apps www.canva.com, mungkin sebenarnya suri-suri dok gelak je.Kami dah guna lama dah oi..hehe

tak ape.ni pon satu ilmu kot ada yang tak tahu lagi kan.
ok.macam mana nak guna?
Pertama sekali log in di www.canva.com
Kemudian akan minta kita log in with facebook or google. Jadi kita pilih lah, macam saya semalam, saya pilih log in with facebook.
ok bila dah dpt log in. ok mula lah start pilih nak edit untuk apa. Ada macam-macam tau, ada untuk facebook cover, social media, poster,flyers dan banyak lagi lah.saya tak ingat
sebab sekarang tak berada di hadapan pc.

ok.bila dah pilih.boleh start pula pilih layout.Ok contoh saya td pilih social media. lepas tu boleh kita nak pilih mana-mana yang berkenan dihati
ada yang berbayar dan ada yang free.kalau ada bajet pilih la yang berbayar tu.hehe.

ok.ni contoh yang saya dah edit
cantik tak?

ni contoh yang saya dah buat.Cantik tak?


ok.kemudian bila kita dah edit cantik-cantik. kita boleh save la. macam mana? ok boleh klik download dan pilih save with ipg. kemudian picture yang di edt akan ter save. 
kemudian, bila dah siap save. kita klik download here dan picture akan tersave diruangan download dan kemudian.taadaa
dah boleh guna untuk upload di medium marketing kita.

selamat mencuba suri-suri yang rajin dan berjaya. dah buat nanti share la dengan saya.






No comments:

Post a Comment